"آرین آویژه" پیشگامان آموزش قوانین راهنمایی و رانندگی
علی اصغر عاملی علی اصغر عاملی
گزارش و برسی > اسباب بازی 19:09 15 مرداد 1396 /

"آرین آویژه" پیشگامان آموزش قوانین راهنمایی و رانندگی

در کشوری که به طور میانگین در هر سال چیزی حدود 34 هزار کشته بر اثر تصادف رانندگی وجود دارد، انجام فعالیت های آموزشی و فرهنگی می تواند از نان شب هم واجب تر باشد. اما وقتی تخصص و توانایی های یک گروه خلاق و نخبه در زمینه آموزش و فرهنگ سازی در حوزه حمل و نقل عمومی و ترافیک به عنوان وسیله ای جهت ارتزاق و درآمدزایی می شود، آنگاه کاری کارستان صورت گرفته و هنگامی که این فعالیت ها صرفا در حوزه کودک و اسباب بازی انجام می شود تا فرهنگ سازی از پایه ای ترین نقطه آن آغاز گردد، آنگاه می شود هزار دستان.

هاشم رضایی مدیرعامل شرکت پیشگامان آرین آویژه است. او چند سالی است که به همراه دیگر دوستانش پای در عرصه تولید اسباب بازی در حوزه کودک و اختصاصا حوزه آموزش قوانین راهنمایی و رانندگی گذاشته است. ایده های بدیع و جالب بروبچه های آرین ویژه در زمینه های کاریشان، بسیاری را مجاب به فعالیت در این حوزه نموده و ماحصل این فعالیت ها نیز کاهش 30 درصدی تلفات سوانح رانندگی در میان کودکان و نوجوانان در سال های اخیر است. اگر میان این آمار و فعالیت های آرین آویژه رابطه ای مستقیمی نباشد، یقینا رابطه غیر مستقیم مثبتی وجود دارد.

با هاشم رضایی در ظهر یک روز تابستانی در دفتری بسیار زیبا و پر انرژی به گفتگو نشستم. مردی موقر و مهربان با پلاکی قرمز رنگ بر روی سینه که بر روی آن نوشته شده است "از خودمان شروع کنیم" وقتی از او قصه این پلاک را می پرسم می گوید که این یک حرکت جمعی از سوی ما برای رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی می باشد. او بعد از این پاسخ پلاک را از روی سینه اش باز کرده و به من هدیه می کند.

 

جناب آقای رضایی لطفا در خصوص نحوه فعالیت شرکت برای ما بگویید.

شرکت پیشگامان آرین آویژه به عنوان طراح و مجری پروژه های فرهنگی از سال 1392 به عنوان مشاور آموزشی در فرهنگ ترافیک با سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران مشغول همکاری می باشد. همکاری ما با سازمان حمل و نقل و ترافیک با تجهیز و برنامه ریزی در خصوص فعالیت های آموزشی شهرداری در پارک ترافیک منطقه 4 تهران آغاز شد. این فعالیت ها در دو بخش دنبال می گردد. نخست طراحی و تولید برخی از اقلام آموزشی در پارک ترافیک و دوم ارائه برنامه های آموزشی برای کودکانی است که از طرف مدارس منطقه به این پارک می آیند. در این راستا برنامه های آموزشی پارک ترافیک نیز در چند بخش مختلف طراحی شده است. بچه ها پیش از ورود به محوطه پارک از سوی دست اندرکاران مجموعه مورد استقبال قرار می گیرند و به آنان در خصوص اتفاقات جالب توجهی که قرار است در خصوص قوانین راهنمایی و رانندگی با آن مواجه شوند توضیحاتی داده می شود. پس از ورود بچه ها به پارک، بلافاصله وارد آمفی تئاتر پارک ترافیک شده و در آنجا یک تئاتر شاد و موزیکالی را تماشا می کنند که در آن به صورت تلویحی برخی از قوانین و مقررات رانندگی بیان می شود. بعد از پایان تئاتر بچه ها به محوطه بازی های کامپیوتری می روند تا در آنجا نیز بازی هایی مرتبط با قوانین راهنمایی و رانندگی انجام دهند. در سومین بخش از گردش در پارک ترافیک بچه ها به ساختمان خلاقیت می روند تا در آنجا با توجه به گروه سنی کودکان بازی های خلاقانه ترافیکی انجام شود و در نهایت نیز بچه ها در محوطه پارک به ماشین بازی و یا دوچرخه سواری می پردازند.

 

آقای رضایی با توجه به این برنامه ریزی مدونی که شما در داخل مجموعه پارک ترافیک دارید، اتاق فکر شرکت شما شامل چه مجموعه ای از مشاوران آموزشی می باشد؟

خوب به طور طبیعی در این مجموعه نیز مانند بسیاری از شرکت های دیگر اتاق فکری متشکل از افراد کارشناس در حوزه آموزش و سرگرمی وجود دارند که نظراتی را بیان می کنند. اما باور شرکت ما این است که ذهن خلاق کودک بهتر از هر کسی می تواند در زمینه آموزش و سرگرمی کودک بداعت و نوآوری داشته باشد. به همین دلیل ما طی پروژه ای به سازمان حمل و نقل ترافیک بحث "سفیران ترافیک" را پیشنهاد دادیم که مورد استقبال نیز واقع شد. براساس این طرح دانش آموزان ممتاز مدارس در پارک های ترافیک آموزش دیده و پس از آن به مدارس خود رفته و به دیگر دانش آموزان مدارس خود آموزش مفاهیم ترافیک را بدهند. در راستای همین مسئله ما از سفیران ترافیک به عنوان یکی از اصلی ترین و مهم ترین اتاق های فکر جهت فعالیت های خود بهره می بریم. یعنی به این بچه ها می گوییم که در راستای مفاهیم ترافیکی بازی طراحی کنند. نمایشنامه بنویسند. موضوع پیشنهاد بدهند. حتی برخی از ایده های بسیار خاص این بچه ها را ما خریداری و از آنها استفاده کرده ایم.

 

بازخورد این آموزش ها را چگونه ارزیابی می کنید؟

من قبل از اینکه وارد این مسئله شوم لازم است که یک توضیح در خصوص پرونده آموزشی مدارس در پارک ترافیک ارائه دهم. ما قبل از اینکه دانش آموزان وارد پارک شوند از آنان یک تست مقدماتی می گیریم تا اطلاعات و دانش آنان را در خصوص مفاهیم راهنمایی و رانندگی ارزیابی کنیم. پس از پایان گردش بچه ها در پارک نیز مجددا یک تست دیگری از آنان می گیریم و جالب است بدانید که با وجود اینکه مطالب آموزشی ارائه شده به کودکان در این پارک کاملا غیرمستقیم و صرفا در قالب بازی و تفریح می باشد، اما در پایان هر جلسه بچه ها اطلاعات و دانش بسیار زیادی در خصوص قوانین راهنمایی و رانندگی کسب می نمایند. در کنار این مسئله ما برای هر مدرسه یک پرونده آموزشی تعریف کرده ایم تا براساس آن مشخص شود که در هر جلسه چه مطالب و مفاهیم ترافیکی به بچه های هر مدرسه ارائه شده است.

اما در خصوص بازخورد و نتایج حاصل از برنامه های آموزشی شرکت آرین آویژه باید بگویم که پس از ورود ما به این عرصه شرکت های بسیاری نیز به تاسی از ما وارد این حوزه شده و فعالیت نمودند و نتیجه آن نیز کاهش 30 درصدی تلفات رانندگی در میان کودکان از سال 1392 تاکنون می باشد که به باور من بخش عمده این کاهش چشمگیر مرهون فعالیت های آموزشی پارک های ترافیک می باشد.

از سوی دیگر ذکر این نکته هم شاید خالی از لطف نباشد که شرکت ما همکاری بسیار خوب و صمیمانه ای با گروه های خیریه مخاطب کودکان دارد و در این راستا تفاهم نامه های همکاری جهت آموزش کودکان بی سرپرست و یا بد سرپرست داشته است. لذا به همه گروه های خیریه کودکان اعلام می کنیم که آمده همکاری با آنها می باشیم.

 

جناب رضایی برگردیم به اسباب بازی های آموزشی شرکت آرین آویژه. لطفا در این خصوص کمی بیشتر توضیح دهید.

شرکت ما در حوزه طراحی و تولید اسباب بازی در کنار همه اهداف کلانی که در زمینه آموزشی داشته، دو رویکرد اصلی دیگر نیز مد نظر دارد. نخست کشف و رشد خلاقیت و نوآوری در کودکان و دوم توجه به حفظ محیط زیست و بهره گیری از موادی است که منطبق با استانداردهای محیط زیست باشد. در خصوص مسئله اول یعنی رشد خلاقیت کودک غالب محصولات ما به گونه ای است که در آن کودک خودش باید ابزار و مواد مورد نیاز اسباب بازی را تولید کند. مثلا در یکی از محصولات اخیرمان کودک باید با استفاده از پودر گواشی که در اختیار دارد رنگ مورد نیازش را تولید کند. یا مثلا در همین محصول مکعب های جادویی که در آن آموزش علمی و کاردستی توامان با هم وجود دارد، کودک باید براساس مدل مکعبی که در اختیار دارد آن را ساخته و سپس براساس یک سری مفاهیم آموزشی که ارائه شده آنها را به همدیگر بچسباند و مواردی از این دست که در تمامی محصولات ما به وضوح قابل رویت می باشد.

اما در خصوص مسئله دوم یعنی استفاده از مواد منطبق با محیط زیست باید بگویم که تمامی کالاهای تولید شده از سوی شرکت ما چه در فضای پارک ترافیک و چه در زمینه اسباب بازی ها کاملا منطبق با معیارهای محیط زیست می باشد. مثلا ما هیچگاه از تابلوی های پلاستیکی استفاده نکرده ایم. جنس تابلوهای ما همگی از چوب می باشد. یا حتی کیف های دستی ما همگی مقوایی و قابل بازیافت است و نکته جالب اینکه روی این کیف ها 12 بخش مختلف طراحی و چاپ شده که هر یک از آنها یا یک کارکرد بازی دارد مثل مارو پله و یا یک کارکرد آموزشی یا کمک آموزشی.

شرکت ما تا به امروز در حوزه اسباب بازی 15 بازی بسیار خوب و اثرگذار را تولید و روانه بازار کرده است که با اقبال بسیار خوبی از سوی مراکز مختلف آموزشی روبرو شده است. چون غالب محصولات ما به گونه ای است که بازار هدفش مهدهای کودک و مراکز آموزش ترافیک می باشد. اما نکته قابل تامل این است که وقتی محصولی را به جایی عرضه می کنیم بلافاصله به فکر کپی کردن آن می افتند. جالب تر آنکه وقتی ما محصولی را مثلا با رنگ قرمز در کانون پرورش فکری ثبت می کنیم، اگر فردی چند وقت بعد همان محصول را با رنگ آبی ارائه کند می تواند یک ثبت دیگر انجام بدهد. به همین دلیل محصول پس از ارائه به سرعت کپی برداری می شود. ولی ما از همین کپی برداری هم استقبال می کنیم. چون دوست داریم که همه بچه ها آموزش درست ببینند. ولو آنکه از جانب دیگران باشد.

ما در کنار همین تولید اسباب بازی سیاست دیگری نیز در فضای مجازی دنبال می نماییم. به دلیل اقبال عمومی از شبکه های مجازی ما در حال حاضر کانالی در تلگرام به نام سفیران ترافیک ایجاد کرده ایم و در آن بچه ها را به عنوان مشاوران خبری ترافیک عضو می نماییم. بر این اساس کودک در این فضا در کسوت یک خبرنگار حوزه ترافیک عمل می کند. خبرنگاری که علاوه بر تهیه خبر در حوزه ترافیک، حوادث و اتفاقات ترافیکی و رانندگی را به اندازه خود تحلیل و کارشناسی می کند. مثلا گزارش می دهد که در فلان منطقه تصادفی رخ داده و عوامل بروز این تصادف را تحلیل و بررسی می کند. هدف ما ا ایجاد این شبکه این بود که اگر کودکی درگیر فضای مجازی هم می شود، بخشی از آن را در فضایی سپری کند که آموزشی غیرمستقیم در خصوص قوانین رانندگی می بیند و علاوه بر آن قدرت تفکر و تحلیل گری وی افزایش می یابد. در مجموع باید بگویم که هدف اصلی مجموعه پیشگامان آرین آویژه تولید اسباب بازی نیست. بلکه هدف اصلی ما تولید یک بسته آموزشی همه جانبه در قالب پارک های ترافیکی است که یکی از اجزای آن می تواند اسباب بازی هم باشد. شاید به همین دلیل است که غالب محصولات ما با استقبال مخاطبین روبرو می شود. مثلا همین کارت های بازی ما از جمله بازی هایی است که طرفداران بسیاری دارد یا مکعب جادویی که از دیگر محصولات بسیار موفق ماست و یا بنرهای شهری ما که از جمله محصولات پرفروش ماست و در آن نقشه خیابان ها و فضای شهری طراحی شده است. نکته مهم در خصوص این محصول این است که نمونه های مشابه چینی آن در بازار وجود دارد. اما تفاوت اصلی کار ما با آنها این است که محصولات ما براساس آخرین قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی طراحی و تولید شده و قصد آن آموزش واقعی کودک در زمینه مسایل ترافیکی است.

 

با توجه به اینکه حوزه کاری شما کمی خاص به نظر می رسد، آیا در زمینه کاری خود رقبایی دارید و شکل رقابت خود را با آنها چگونه ارزیابی می کنید؟

در این حوزه شرکت های بسیاری فعال هستند. اما غالب آنها در راستای برنامه های آموزش مشغول به کار می باشند و در زمینه تولید اسباب بازی در حوزه ترافیک شرکت های بسیار کمی هستند که از آنها هم محصولات ویژه و خلاقانه ای نمی بینیم. یعنی بیشتر اسباب بازی های تولید شده با رویکرد آموزش مستقیم هستند که به اعتقاد ما کاربرد چندانی ندارند. اما ابزارهای بازی و سرگرمی تولید شده توسط شرکت ما کاملا مبتکرانه و خلاقانه بوده و آموزش را به روش های غیرمستقیم انجام می دهند. چون ما به این باور رسیده ایم که تاثیرگذارترین نوع آموزش آموزش غیرمستقیم است. حتی متاسفانه برخی عقیده دارند که رویکرد پارک های ترافیک نباید این قدر بر محور بازی و تفریح باشد. در صورتی که تجربه ما در همین پارک ها خلاف این مساله را عنوان می کند.

 

مشکلات و چالش های موجود در حوزه کاری شما چیست؟

اصولا در حوزه آموزش و فرهنگ مشکلات و چالش ها بسیار است و مهم ترین آن عدم حمایت بخش های دولتی از فعالیت های شرکت هایی همچون ما می باشد. در حال حاضر هیچ بخش دولتی حاضر نیست وارد این عرصه شده و از ما حمایت کند. الان شما اگر به شهر کتاب یا کتاب فروشی های بزرگ بروید، به جز چند مورد معدود کتاب تخصصی در زمینه ترافیک و کودک نمی بینید. این در حالی است که خود ما در این حوزه کتاب های متعددی به چاپ رسانیدم. ولی به دلیل عدم حمایت بخش های دولتی توانایی عرضه آنها را نداریم. این در حالی است که ما در سال چیزی حدود 34 هزار کشته بر اثر تصادفات رانندگی داریم. حالا حمایت ارگان های دولتی به کنار، ما مطالبات خودمان را بابت همین پارک های ترافیک به هزار زور و زحمت از شهرداری می گیریم. اما شما ببینید که همه مسئولان در صحبت هایشان بر مسئله فرهنگ و آموزش آن هم در حوزه کودک تاکید دارند. اما به پای عمل که می رسند این طور شانه خالی می کنند.

حتی ما الان با معضلی به نام نمایشگاه های اسباب بازی مواجه هستیم. چراکه این نمایشگاه ها عرصه ای برای فروش کالاهای بی کیفیت چینی شده است. در صورتی که رسالت یک نمایشگاه در وهله نخست آشنا نمودن فعالان حوزه اسباب بازی با ارگان ها و بخش های مختلف دولتی و خصوصی می باشد. اما الان این نمایشگاه ها تبدیل به فروشگاه های بزرگ فروش محصولات چینی شده اند. از عدم حمایت بخش های دولتی که بگذریم، بخش های خصوصی نیز حمایتی از شرکت های فرهنگی و آموزشی همچون ما نمی کنند. شما ببینید الان شرکت بزرگی مثل ایران خودرو و یا سایپا حاضر نیستند برای تهیه یک بسته آموزش ترافیک ویژه کودک در حد 3 هزار تومان هزینه کنند. در صورتی که سال ها پیش شرکت رنو چنین کاری را انجام می داد.

حالا تازه این یک سوی ماجراست. سوی دیگر این مشکلات، مدارس و اولیای دانش آموزان می باشد. رفتارهای سلیقه ای مدیران مدارس برای اعزام بچه ها به پارک های ترافیک و مقاومت عجیب آنها نسبت به برخی از فعالیت های آموزشی و یا عدم استقبال خانواده ها از این پارک های ترافیک خود یک معضل اساسی دیگر است. سال قبل نماینده یونیسف در نمایشگاهی در برج میلاد حضور داشت. او وقتی متوجه شد که این تعداد پارک ترافیک در تهران وجود دارد متجب شده بود و می گفت حتی در شهرهای بزرگ کشورهای اروپایی این تعداد پارک های ترافیک وجود ندارد. اما در حال حاضر فقط 20 درصد از خانواده ها در تهران از خدمات پارک ترافیک استفاده می کنند و یا در زمینه اسباب بازی های تولیدی عدم استقبال خانواده ها را شاهدیم و دلیل عمده آن نیز این است که مادر و پدر به دنبال ابزاری هستند که کودک صرفا با آن سرگرم شود و به هیچ عنوان در اندیشه رشد و اعتلای فکر و خلاقیت فرزندانشان نیستند.

 

به عنوان سخن آخر اگر صحبت خاصی دارید بفرمایید

حرف آخر من این است که ما با این عدم حمایت ها باز هم کار می کنیم. زیرا آموزش را دوست داریم. ولی امیدوارم اگر کمکی نمی شود، لااقل سنگ اندازی هم نشود. چون ابزارهای تربیتی و آموزشی نسل جدید ما محدود به تبلیت و گوشی های همراه و تلگرام شده و اسباب بازی های آموزشی و خلاقانه ای در اختیار آنان نیست. همین امر باعث می شود تا از کارایی و نوآوری بچه ها به شدت کاسته شده و به سمت و سوی نامعلومی برویم. شرکت ما چشم اندازهای رو به رشدی دارد و احداث یک کارخانه بزرگ اسباب بازی در حوزه آموزش و خلاقیت کودک از جمله اهداف کلان ماست. تا امروز هم اگر مقاومتی بوده صرفا به امید نیل به این چشم اندازها بوده است. اما باید دید که با توجه به شرایط موجود وضعیت بازار به چه شکلی خواهد بود.