اسباب بازی هایی برای گفتگوی فرهنگی
مهشيد نباغ مهشيد نباغ
گزارش و برسی > اسباب بازی 12:21 02 اردیبهشت 1396 /

اسباب بازی هایی برای گفتگوی فرهنگی

مجموعه علمی و پژوهشی چهار باغ که در زمینه هنر و طراحی صنعتی مشغول به فعالیت بود پس از تحقیقات کاملی که در حوزه های مختلف طراحی در ایران انجام داد به این نتیجه رسید که حوزه اسباب بازی یکی از حوزه های مغفول در زمینه طراحی ایرانی است و تصمیم گرفت که به صورت پژوهشی وارد این حوزه شود . پس از سه سال کار پژوهشی در این حوزه و برگزاری سه سمینار تخصصی و دو دوره برگزاری جشنواره های اسباب بازی ، تصمیم گرفت خود وارد عرصه تولید شود و یک طرح پژوهشی را وارد بازار کند . تاکنون چهار باغ  با دو موضوع محیط زیست و بازی های سنتی ایرانی وارد عرصه تولید شده است که محصول اول با برند " پرچین  " و بسته دوم با برند "دلتنگی ها  "در فروشگاه ها قرار گرفت . این دو پروژه با حمایت سازمان ملل متحد همراه شده است . هر دو پروژه  به دلیل نوع طراحی و پژوهش های انجام شده با استقبال چشمگیر مردم از گروه های سنی مختلف مواجه شد که البته مجموعه دلتنگی ها به دلایل بسیاری مورد استقبال خوبی قرار گرفت و تیم تولید تصمیم گرفت که این پروژه را به طور جدی ادامه دهد . این اسباب بازی ها برگرفته از اسباب بازی های کهن ، دلتنگی های دوران کودکی را از بین می برد و شاید وجه تسمیه این مجموعه نیز همین مسئله باشد.

برای آشنایی بیشتر با دلتنگی ها، گفتگوی من و جناب آقای هادی عظیمی مدیر تولید مجموعه را مطالعه کنید. گفتگویی که در دفتر ایشان واقع در خیابان سپهبد قرنی ساختمان 96 انجام شد.

جناب عظیمی لطفا در خصوص تخصص خودتان و همچنین  شکل گیری و ابعاد فعالیت های شرکت برای ما توضیح دهید.

من هادی عظیمی فارغ التحصیل رشته معماری هستم و در گذشته در حوزه طراحی صنعتی و مدتی در حوزه بسته بندی مشغول به کار بودم. اما اکنون به عنوان مدیر تولید مجموعه مشغول به کار هستم. رشته معماری را به خاطر علاقه به هنر انتخاب کردم اما دست روزگار باعث شد تا متوجه شوم که در ناخودآگاهم علاقه زیادی به کودکان دارم و این دلیلی است که باعث شد تا در رشته تحصیلی ام کار نکنم. البته ناگفته نماند که سعی کردم بین معماری و اسباب بازی پیوندی برقرار کنم و همچنان در تلاشم تا در حوزه معماری به کودکان کمک کنم و اسباب بازی هایی تولید کنم که ساختنی باشند. شاید از اصل موضوع طراحی و معماری دور شده باشم اما طراحی اسباب بازی برایم خوشایندتر است و معتقدم خداوند این مسیر زیبا را جلوی پایم قرار داد.

اما در خصوص شرکت، تولید اسباب بازی های نوستالژیک، در سال 92 بعد از طراحی و نمونه سازی های اولیه مجوز تولید اسباب بازی را از شورای نظارت بر اسباب بازی دریافت کردیم و مشغول به کار شدیم. طراحی این بسته ها در آتلیه چهار باغ و زیر نظر دکتر آیدین مهدی زاده انجام شد و نام برند آن دلتنگی ها گداشته شد که به گذشته ها و خاطرات ما از دوران کودکی باز می گردد.

جناب عظیمی از انتخاب اسم دلتنگی ها برای محصولاتتان برایمان بگویید .

ایده انتخاب اسم دلتنگی ها  از جانب آقای دکتر آیدین مهدی زاده  مدیر مجموعه مطرح شد. ایشان یک ایده پرداز تمام عیار در بحث طراحی صنعتی هستند و تاکنون ایده های ایشان در تولید بسیار موفقیت آمیز بوده است.

شاید از نظر برخی این اسم بار منفی داشته باشد اما به نظر من نامی بسیار مناسب است و می توان با دیدی مثبت به آن اندیشید. زیرا دلتنگی های گذشته ماست و این اسباب بازی ها بهانه ای برای زنده کردن آنها و یاد آوری گذشته است. البته بحث هویت نیز در میان است، مقوله ای که شاید این روزها در جامعه کنونی کمرنگ شده است، شاید ما به دنبال هویت گمشده خود می گردیم؛ شاید در گذشته یا خانواده و یا حتی در کودکیمان به دنبالش هستیم.  محصولات فرهنگی ما  نشان از کودکی و گذشته دارند و هویتی را به دنبال دارند که برای عموم خوشایند است. محصولات ما صرفا اسباب بازی نیستند بلکه محصول فرهنگی هستند که هویت دارند و به مردم این هویت را انتقال می دهند.

تولید  محصولات بر چه اساسی انجام شد ؟

بررسی های زیادی انجام شد و پس از شناخت بازار و مواد اولیه موجود ، شروع به نمونه سازی و بر آورد قیمت کردیم .تاکنون این محصولات در سه نسل متفاوت به بازار عرصه شده است . این محصولات هولوگرام شورای نظارت بر اسباب بازی برای تایید و تولید را گرفت .

کارشناسانی که در تولید این محصولات با ما همکاری می کنند همگی دانش آموخته و فرهیخته هستند. برای مثال خانم عظیمی و آقای مهدی زاده هر دو فارغ التحصیلان حوزه آموزش و تربیت کودک هستند و سالها در این حوزه کار کرده اند. در پس محصولات دانش بزرگی ازگذشته وجود داشته و ما سعی کرده ایم تا آنها را کامل تر و به روز کنیم. پس از پژوهش های فراوان، بازی ها را به روز و اصلاح کردیم تا محصول نهایی به بازار ارایه شد.

درمورد بعد مادی (سرمایه گذاری )و بعد معنوی مجموعه برایمان بگویید .

سرمایه گذاری اولیه توسط خودمان انجام شد و سپس با گرفتن وام از سازمان ملل متحد و بانک توانستیم کار را ارتقا دهیم و هم اکنون برای گسترش این کار  قصد گرفتن وام  و یا سرمایه گذار را داریم. با هر سختی که بود تلاش کردیم و همچنان در بهبود وتوسعه آن در آینده کوشش می کنیم. از نظر بعد معنوی به جرات می توانم بگویم که تولید این محصولات برای ما پر از شور و نشاط است و معرفی آنها توسط فروشنده شور انگیز و برای خریدار خاطره ساز است، از این رو معتقدم که بعد معنوی محصولات چهار باغ (دلتنگی ها) بسیار پررنگ تر است .

فروش محصولات چهار باغ (دلتنگی ها ) با توجه به رقابت داخلی و خارجی چگونه است ؟ آیا بر هم تاثیر گذارند؟

با توجه به بازخوردی که از مردم داشته ایم؛ متوجه شده ایم که آنها هیچ گاه محصولات ما را به عنوان یک اسباب بازی در کنار دیگر محصولات قرار نمی دهند. زیرا محصولات ما بار نوستالژیکی همراه دارد  و بسیار فرهنگی و ایرانی  هستند، که این مسيله  رقابت و مقایسه با محصولات خارجی را برای دلتنگی ها حذف می کند. شاید محصولات خارجی خوش رنگ و لعاب تر باشند اما اسباب بازی های ما به دلیل گفتگویی که بین خانواده ها ایجاد می کند و حس یاد آوری خاطرات، ویژه هستند . رنگ و نوع بسته بندی و حتی نام محصول؛خریدار را به دور دست ها و گذشته ها می برند به طوری که خریدار دیگر رنگ و لعاب و حتی قیمت محصولات برایش بی اهمیت می شود و باعث بازی ذهن والدین می شود. طبق بازخورد فروشنده ها نیز فروش بسیار خوب بوده است، زیرا اسباب بازی ها علاوه بر داشتن قیمت کم دارای ارزش معنوی بالایی هستند. ما معتقدیم که تولید محصول خوب می تواند فروش را تضمین کند و تاثیر اسباب بازی های وارداتی را کمرنگ کند.

نوع و شیوه بسته بندی محصولات به چه صورت است ؟

روی بسته بندی تمام محصولات، معرفی محصول و شرکت تولیدکننده موجود است و افراد می توانند با آن آشنا شوند. روی جلد بسته بندی محصولات هولگرام شورای نظارت بر اسباب بازی دارد. آموزش راه و رسم بازی، محتویات بسته، استانداردهای جهانی مربوط به استفاده از محصول و گروه سنی مناسب ، خارج و داخل تمامی بسته ها درج شده است. توضیحات در بسته بندی جدید دو زبانه است. زیرا سازمان ملل وتوریست ها از این بازی ها استقبال کرده اند و می توان به صادرات اسباب بازی های سنتی ایران فکر کرد. داخل بسته نیز راهنمایی شامل توضیحاتی راجع به تاریخچه بازی، راهنمای بازی، سخنی با والدین، داستانی برای کودکان، بازی های مشابه محصول در کشورهای دیگر و غیره  وجود دارد .

جناب عظیمی آیا در تولید و بسته بندی محصولات به رویکرد های زیست محیطی اهمیت داده شده است ؟

یکی از نکات جالب توجهی که در تولید و بسته بندی محصولات ما رعایت شده است، رویکرد زیست محیطی است حتی در راهنمای محصولات درج کردیم که کاغذهای کاربردی از باقیمانده نیشکرهای شرکت تولیدی پارس است و هیچ درختی جهت تولید کاغذ محصولات ما قطع نشده است. در بسته بندی محصولات اعم از قوطی و کیسه ها از مواد بازیافتی استفاده شده است و حتی محتویات درون بسته ها از خرده ها و دور ریز کارخانجات سنگ و چوب بری تهیه شده است. ما همواره معتقدیم که باید توجه خاصی به محیط اطراف داشت و از صدمه به آن جلوگیری کرد، مسأله ای که سازمان ملل متحد نیز بر آن تاکید دارد.

 

کمی از  محصولات  پر فروش این مجموعه برای ما بگویید.

به جرات می توانم بگویم که پرطرفدارترین و پرفروش ترین محصول دوست داشتنی ما "تیله های من" است. ما این محصول را متفاوت تر از گذشته ارايه داده ایم و یک دروازه  را به آن افزوده ایم که کودک باید ابتدا آن را بسازد و هدفمان انتقال حس تعامل و تعلق به کودکان  بوده است. این بازی در هر فضایی و برای هر گروه سنی امکان پذیر است و مانند سایر محصولات دارای راهنمایی است که در آن روش بازی، تاریخچه پیدایش آن، گفتگویی با والدین و.. توضیح داده شده است. پس از تیله های من، محصول پرفروش ما بازی "هفت سنگ" است که در جمع ها و گردش های خانوادگی به شدت مورد استقبال قرار گرفته است. این بازی گروهی به کودکان آموزش می دهد که هر چه را خراب کنید باید خودتان آن را بسازید و زمانی که طبق روش بازی از جانب گروه دیگر منع می شوند باید یک نفر خود را فدا کند و بدین صورت فداکاری را نیز به کودکان آموزش می دهد. بازی دیگر بازی "یه قل تو و یه قل من" هست که در گذشته به آن یه قل، دو قل می گفتند و بیش از همه مادران با آن خاطره دارند. این بازی ارتباط زیبایی را بین کودک و گذشته مادر یا مادربزرگ برقرار می کند و لبخند و لذت زیادی را می آفریند. بازی "سنجاقک من" بازی دیگری است که برای اکثریت ناشناخته است اما جز بازی های قدیمی است که در آن مفهوم پرواز به کودک منتقل می شود." فرفره های من" بازی دیگری است که شامل فرفره های کاغذی و چوبی بوده و نوع دیگری از فرفره های رنگی است و استقبال خوبی را از جانب مردم داشته است. " بادبادک " های سنتی محصول دیگری است که به شدت مورد استقبال مهدهای کودک و والدین قرار گرفته است. "پرچین" بسته باغبانی است که به کودک پرورش گیاه را آموزش می دهد. "مارلیک" نیز بسته سفالگری است که کودک با خاک رس به ساخت اشیاء می پردازد. همچنین بسته های جدیدی را قصد داریم وارد بازار کنیم که شامل چند بازی به نام "چرخونکی های من" است که شامل یویو، سنجاقک و دکمه های چرخونکی با نام قیژ قیژی می باشد تا بازی ها معنادارترشوند. عروسک های قدیمی و زیبایی نیز در حال طراحی و ساخت است که به زودی وارد بازار خواهند شد.

بازخوردهایی که تاکنون از فروش محصولات دریافت کرده اید، چگونه بوده است ؟

ما با بازخوردهای فوق العاده مثبتی مواجه شدیم و از سوی دیگر بازخوردهای منفی را نیز داشته ایم. برخی معتقدند ابزار بازی های سنتی را می توان از محیط تهیه کرد و لزومی به تولید نیست اما ما معتقدیم تا چیزی فراهم نشود استفاده نخواهد شد. این اتفاق و این تولید به این بازی ها هویت و شخصیت می بخشد که مملو از معنا و خاطره است. شاید برخی بگویند کودکان امروزه تمایلی به بازی های سنتی ندارند، من فکر می کنم مقصر این قضیه جامعه و والدین هستند. این والدین هستند که بیشترین تاثیر را بر کودک می گذارند و به کودک جهت می دهند. والدین می توانندکودکان را به سمت ارزش های مثبت سوق دهند و از بازی های سنتی جهت آموزش این ارزش ها استفاده کنند. با توجه به بازخوردهایی که از والدین در نمایشگاه گرفته ایم به این نتیجه رسیدیم که معرفی محصولات به کودکان توسط والدین موجب استقبال کودکان شده و باعث می شود تا والدین با لذت بیشتری برای کودکان وقت بگذرانند .

از تاثیر کودک درون در خلال بازی ها صحبت کردید ، لطفا بیشتر برایمان بگویید .

کافی است در شرایطی قرار بگیریم تا آن را فعال کنیم. محصولات ما دقیقا این حس ناب لذت بخش کودکی را قلقلک می دهد. محصولات ما محدود به سن نیستند، حتی روی بسته ها سن را از 7 تا 77 سال درج کرده ایم. بادبادک های سنتی را برای سن 9 تا 99 سال توصیه کرده ایم. زیرا یک فرد 40 ساله نیز با دیدن بادبادک هیجانی می شود و کودک درون وگذشته اش رنگ تازه ای می گیرد. اندک کسی را دیده ام که با دیدن اسباب بازی های سنتی و بازی با آنها کودک درونش فعال نشود. کودک درون ما تا آخر عمر همراه ماست و چه خوب است که این کودک درون همیشه فعال بماند و برایش توقف ایجاد نکنیم. من معتقدم که از آن انرژی مثبت می گیریم و برای کار، زندگی مشترک، ارتباط با جامعه و افراد و از همه نظر تاثیر گذار است .

در مورد چشم اندازهای آینده دلتنگی ها سخنی دارید بیان کنید.

ما قصد داریم تا بسته بندی محصولات را هر چه بهتر کنیم. اهداف بلند مدت زیادی را دنبال می کنیم. با توجه به این که عناوین بازی های سنتی بیش از 50 مورد است و ما فقط 7 عنوان آنرا تولید کرده ایم، در صدد هستیم تا موارد بیشتری را از بازی های خاص و شاخص سنتی بازآفرینی و تولید کنیم. بازی هایی که اثر مثبتی بر روی کانون خانواده به ویژه رابطه والدین و کودکان داشته باشد. ما به دنبال اضافه کردن محصولات و گام های بلندتری هستیم. شاید سرعت کار کم باشد اما  این کیفیت است که ارجحیت دارد. من معتقدم که با وجود تمام سختی ها و هزینه ها آینده روشنی در پیش روی مجموعه ماست و مجموعه ما هیچگاه متوقف نمی شود.

ارتباط و سفارش محصول

علاقه مندان می توانند تمامی محصولات ما را از فروشگاه های اسباب بازی، فروشگاه های محصولات فرهنگی و شهر کتاب ها چه در تهران و چه در شهرستان ها تهیه کنند. فروشگاه هایی که قصد فروش محصولات ما را دارند می توانند از طریق سایت و اینستاگرام ما با محصولات کاملا آشنا شوند و با ما ارتباط بگیرند. افراد نیز می توانند در صورت عدم دسترسی به فروشگاه، برای ثبت شفارش در تیراژ بالا با شرکت تماس بگیرند.

آدرس پستی : تهران خیابان سپهبد قرنی ساختمان 96

تلفن :09352372194 – 02188808648

آدرس سایت :www.deltangiha.com

ایمیل :hadi.max64@gmail.com

اینستاگرام :deltangiha_toys