دوران بارداری چه بخوریم ؟
مهشيد نباغ مهشيد نباغ
اخبار و مقالات > تغذيه 02 آبان 1396

دوران بارداری چه بخوریم ؟

همه ی ما میدانیم که رژیم غذایی زن باردار بر رشد فیزیکی جنین او تاثیر گذار است . به عنوان یک مادر، شما باید مطمئن باشید غذایی که میخورید انرژی و منابع لازم را برای رشد جنینتان فراهم میکند.

مهمترین نکته درتغذیه خانم های باردار،غذاهای خون سازاست چون ازماه چهارم نیزقرص های آهن حاوی ب12برای آنها تجویزمیشود و گاه بعلت پوست پوست شدن لبها  B6برای آنهاتجویزمیشود. از طرفی داروها مضر هستند .

استفاده ازخوراکی سازگارباطبع بخصوص اگرطبع سردهستیم  از خوراکی های گرم وخشک استفاده کنیم . البته در ایام بارداری بهتر است  بیشتراز خوراکی های گرم وتر استفاده شود . استفاده ازخوراکی های کلسیم دار درشب نیز خونساز هستند . در این مقاله سعی می کنیم تعدادی از اصول تغذیه درست در دوران بارداری را برای شما شرح دهیم .

ماه اول: ماه آغاز فعالیت قلب

روزی 2عدد خرما(گرم و خشک)،جمعه ها انار (سرد و تر).

انارخون ساز وزیبا کننده جنین و خرما نیز قند طبیعی داردکه سوخت مغز است وبه تعبیر پیامبر درخانه ای که خرما نباشد اهل آن گرسنه اند. خرما سوخت طبیعی مغزاست پس مواد مورد نیاز بدن را تأمین میکند.

اگر در فصلی بودیم که انارنبود غذاهای خون سازدیگر بایداستفاده شود مانندلبنیات درشب مثل شیرباخرما وپنیرباگردو،نخود،انجیر، ومغزها بصورت خام ،باقلا(سرد و تر)که باید با گردویاخرما استفاده کرد و سبزی مصرف شود تا هم خون تازه برویاند و هم ازیبوست پیشگیری نماید.غذاهای فیبردار از یبوست پیشگیری می نماید دفع مناسب ازارکان سلامتی است.

ماه دوم: چهره

روزی 2عددبادام(گرم و تر).

بادام منبع کلسیم است وبهتراست پودر شده و باشربت عسل معجون شود و میل شود میزان کلسیم سازی آن که مغز استخوان را پر میکند و مغز استخوان خون تازه تولید میکندبالا می باشد .

ماه سوم:ماه تارهای صوتی واعضاء حسی

گندم(گرم و تر)،شیر(سرد و تر)،گوشت نر(گرم و تر)،سیب(گرم وخشگ)

گندم ویتامین ای دارد و بصورت جوانه یاحلیم(گوشت باگندم پخته میشود)استفاده میشود ویتامین ای در زیبائی مؤثر است .گوشت در صورتیکه نر باشد وکباب هم بشود بالاترین خون سازی و ویتامین ب را دارد.سیب درختی وغذاهای گرم سبب بالارفتن حرارت معده ودرنتیجه هضم غذا و از طرفی کاهش تهوع ناشی ازویارو…میشوند.شیر در صورتیکه شبها با عسل یا خرما استفاده شود متعادل میگردد و کلسیم سازاست .

شام گوشت یا شیر و صبحانه کره محلی ، جگر، عسل ، تخم مرغ غذاهای صرفاحاوی ویتامین ب 12 می باشند.

ماه چهارم: رویش مو

سیب درختی شیرین،انار،عسل ،هرروز2عددانجیر(گرم وخشگ)،همه ناشتا میل شوند .

انجیر(والتین والزیتون)کلسیم بالادارد،درنتیجه خون سازاست دانشمندان تأکیدبرمصرف انجیرهمراه بایک قاشق روغن زیتون بعلت نرم شدن رگهادارند.باضافه اینکه راحترین ودردست ترین موادطبیعی قندی بعدازخرماوعسل است.186میلی گرم کلسیم در100گرم دارد وگرم کننده معده است.

ماه پنجم: حرکت

هرروزصبح خرما وهرروزصبح یک تخم مرغ صبح ناشتا .

تخم مرغ بالاترین ویتامین ب را دارد و داروی اعصاب محسوب میشود ب12دارد .

ماه ششم: عضلات،نیرومندشدن،رویش ابروها و بینی

پس ازصرف صبحانه انجیروزیتون

زیتون اعصاب راتقویت میکندوبرای ماه آینده که ماه آغازفعالیت اعصاب است ضروری است.

ماه هفتم: اعصاب

هرروزیک انار صبح ناشتا وهر روزنیز بادام استفاده شود

اگرفصل تابستان بودبه خوردن خربزه(گرم وتر) تأکیدشده درفرهنگ بارداری دراسلام- همچنین به خوردن به دراین ماه تأکید شده ودراحادیث است که کودک رازیبامیکند .همچنین که کدومسمائی وحلوائی کودک راخوش خلق میکند اینهادراین ماه باید استفاده شود درصورت فصلش تادرماه اتی که ماه زیبائی نوزاد وجنین است ،  بدن مادر کمبودنداشته باشد.

ماه هشتم: زیبائی

داشتن نوزاد زیبا مادر را مشتاق به مصرف مواد غذایی مفید و غنی می سازد چرا که بعد از سلامتی این زیبایی فرزند است که برای او اهیمت دارد . یکی از راههای رسیدن به کودک زیبا داشتن تغذیه مناسب و کامل است که ترجیحا در ماه های آخر وعده های کوچک و پرتکرار توصیه می شود .شما به ماه هشتم بارداری رسیده اید و باید خوشحال باشید که دیگر لحظات پایانی انتظار شیرین است و شما خود را برای تولد نوزاد خود آماده می کنید. اما در این ماه چه بخوریم که جنین زیبا داشته باشیم؟

به عنوان مادر بارداری که آخرین روزهای بارداری خود را سپری می کنید، به یاداشته باشید که این ماه از بارداری برای شما زمان استراحت و لذت بردن از چند روزی است که هنوز فرزندتان به دنیا نیامده است. بایدها و نبایدهای غذایی ماه هشتم بارداری حتما بخوانید، چرا که اطلاعات مفیدی به شما خواهد داد. همچنین برای دریافت رژیم غذایی ماه هشتم برای زیبایی جنین می توانید مقاله مربوطه  را در مایوک مطالعه فرمایید .

عسل – سرکه سیب هفته ای یک مرتبه- انارشیرین صبح .

عسل 9ویتامین داردودرزیبائی جنین وبدن مادروصاف شدن پوست بخصوص صورت وکاهش اضافه وزن فیزیولوژیک مؤثراست

سرکه گرم است وحرارت بدن رابالامییرد ومقوم اعصاب است.

باتوجه به عدم اطمینان به سرکه های موجود دربازارچون ممکن حاوی موادشیمیائی باشند ،  لیموترش تازه شایدجهت تصفیه خون جایگزین مناسبی باشد اماسردوتراست که باید باشربت عسل نوشید .

ماه نهم:تولد

هنگامی که یک مادر باردار در ماه نهم بارداری خود قرار می گیرد، با انواع چالش ها روبرو خواهد شد که نیاز به انرژی کامل برای رویارویی و مقابله با آن ها خواهد داشت. از آنجا که مادر باردار در ماه گذشته، احساس سنگینی و خستگی زیاد می کرده است، بدون شک این سنگینی هر روز بیشتر از روز قبل در ماه نهم بارداری هم احساس می شود که کاملا احساسی ناراحت کننده برای یک مادر باردار خواهد بود. همچنین، وجود هیجان، انتظار و برنامه ریزی برای داشتن آینده ای شاد برای خود مادر و فرزندش، زندگی او را دچار تغییر خواهد کرد! این تحولات می تواند ماه نهم بارداری را برای یک مادر، تبدیل به هیجان انگیزترین زمان نسبت به هر مرحله دیگری از دوران بارداری بکند.

کباب گوشت شتربرای افرادطبع سردوتر،وکباب گوشت نربرای افرادسردوخشک،کباب ماهی برای طبع دموی وگوشت شترتاسردی وخشگی آنرامیزان نماید.

خرما باشیردرشب .

بایدهای تغذیه ماه نهم بارداری :

در این مرحله از دوران بارداری، رشد جنین در داخل رحم مادر تقریبا کامل شده است. از این رو، وزن او به سرعت در حال افزایش خواهد بود و رشد مغز و ریه های او تا پایان بارداری هم ادامه خواهد یافت. اما با این حال، به یاد داشته باشید که شما مادر باردار هنوز هم نمی توانید از مصرف برخی از مواد غذایی لذت ببرید. نکته مهم در مورد ماه نهم بارداری این است که به یاد داشته باشید دقت و توجه در مورد آنچه که می خورید مانند ماه های قبل، بسیار لازم و ضروری است، چون دستگاه گوارش با استفاده از مواد مصرفی شما می تواند سبب افزایش سریع وزنتان شود، به همین دلیل است که شما باید رژیم غذایی متعادل و مغذی که در ماه های اولیه بارداری خود دنبال می کردید، ادامه دهید. اما می توانید وعده های غذایی انتخابی خود را کمی بزرگتر از قبل کنید. در این مقاله، لیستی از مواد غذایی که باید در ماه نهم بارداری در رژیم غذایی مادر باردار وجود داشته باشد، بیان خواهد شد.

مواد غذایی که مادران باردار باید در ماه نهم بارداری استفاده کنند:

وقتی که شما از غذاهای سالم و مغذی در رژیم غذایی روزانه خود استفاده می کنید، این مواد غذایی می تواند بارداری بدون مشکل شما را تضمین کند. ناراحتی هایی مانند یبوست بارداری و سوزش سردل هم با داشتن یک رژیم غذایی متعادل از بین خواهد رفت، که به نوبه خود کمک می کند تا رشد جنین در شکم شما مناسب باشد و در نتیجه یک نوزاد سالم که هیچ گونه عوارضی ندارد، را به دنیا آورید.

رژیم غذایی شما در ماه نهم بارداری باید شامل مواد غذایی زیر باشد:

  • غذاهای غنی از فیبر در ماه نهم بارداری:

سبزیجات، میوه ها، نان کامل، غلات، حبوبات، خرما .

  • غلات و نان: 6 تا 11 وعده در هر روز
  • میوه ها: 2 تا 4 وعده در هر روز
  • سبزیجات: بیش از 4 وعده در هر روز
  • فراورده های لبنی: 4 وعده در هر روز
  • غذاهای غنی از پروتئین: 3 وعده در هر روز
  • جهت هیدراتاسیون بدن مادر: حداقل 2 لیتر آب خالص در هر روز باید مصرف شود.
  • نیاز جنین در ماه نهم بارداری، مواد غذایی غنی از آهن :

ماهی، مرغ، زرده تخم مرغ، کلم بروکلی، عدس، نخود، اسفناج، انواع توت ها، سویا و میوه های خشک مانند آلو، کشمش. (یک مادر باردار در ماه نهم بارداری خود حتما باید حداقل 3 وعده غذاهای غنی از آهن را به صورت روزانه اساس کار خود قرار دهد) .

  • کلسیم نیاز برای اسکلت بندی جنین در ماه نهم بارداری:

غذاهای غنی کلسیم باید در راس مواد مصرفی روزانه یک مادر باردار قرار گیرد، چون برای حفظ اسکلت بندی نوزاد و خود مادر در طول این مرحله از بارداری بسیار مهم است. به همین دلیل خوردن مقادیر زیادی از غذاهای غنی از کلسیم در ماه نهم بارداری بسیار حائز اهمیت است. چنین غذاهایی شامل خربزه، محصولات لبنی، بلغور جو دوسر، بادام و دانه کنجد می باشد.

  • غذاهای غنی از ویتامین C ضروری در ماه نهم بارداری:

استفاده از غذاهای غنی از ویتامین C نیز در طول ماه نهم بارداری بسیار مهم است. هر مادر بارداری باید مقدار زیادی از میوه های خانواده مرکبات، گوجه فرنگی، توت فرنگی، کلم بروکلی و گل کلم را در وعده های غذایی خود قرار دهد.

  • جلوگیری از نقائص تولد با مصرف اسید فولیک در ماه نهم بارداری:

یکی ازویتامین هائی که ازابتدای دوره بارداری برای خانم ها تجویز می شود فولیک اسید است . فولیک اسیدیکی ازویتامین های گروه ب است  .برای جلوگیری از بروز نقائص هنگام تولد در نوزاد خود مانند اسپینابیفیدا، مصرف غذاهایی که غنی از اسید فولیک هستند، در دوران بارداری به ویژه ماه نهم بارداری برای مادر بسیار لازم و ضروری است. به همین دلیل سبزیجات برگ سبز و حبوبات مانند لوبیا، نخود و لوبیای چشم سیاه باید بخشی از رژیم غذایی روزانه یک مادر باردار باشد.

منابع غذائی فولیک اسید (ویتامین ب 9) :

خرما – تخم مرغ محلی بخصوص زرده اش – جگر – کلم ها – سبزی ها بخصوص برگ دار – اسفناج – کاهو – بامیه – نخود زرد – لوبیاها – گندم خیس داده شده – مرغ خانگی یا مرغ شرکت سبز(داغ یا کباب شده ) – نان سبوس دار مثل بربری وسنگک – قارچ – شب ها شیر- پنیر .

  • غذاهای غنی از ویتامین A :

اسفناج، هویج، سیب زمینی شیرین، طالبی و دیگر منابع غنی از ویتامین A نیز باید در رژیم غذایی یک مادر باردار در طول تمام مراحل دوران حاملگی قرار گیرد.

تغذیه دوران بارداری اسلامی

پیغمبرصل الله علیه وآله: اطعموا المرئة فی شهرها الذی تلد فیه التمر«به زنی که ماه آخر وضع حمل اواست خرما (التمر) بدهید » .

درمجموع ازاحادیث میتوان استنباط نمودکه غذاهای زنان حامله خونسازوکلسیم دار+غذاهای گرم وتراست که محیط رحم را مرطوب نگه دارندوکودک راخوش خلق وزیبا نمایند.

گوشت نر- لوبیاها- جگر- کنجدازغذاهای گرم ترهستند.

گلابی– انگور( که غذای دوره بارداری حضرت مریم ذکرشده در قرآن ) به – گیلاس ازمیوه های گرم و تر اند.

شلغم ، لبو، قنبید ، کدوحلوائی ومسمائی نیزگرم و تر هستند.

سبزی ومیوه ها وکره محلی وروغن زیتون برای پیش گیری ازیبوست افرادسوداوی دردوره حاملگی ضروری است.

سیب درختی رادرفرپخته ومیل شودنیزضدیبوست (خشگی مجاز)است.

پرهیز از غذاهای حاوی موادشیمیائی وامواج الکترومغناطیسی والکتروشیمیائی مانندامواج ماکروفر،لامپهای بزرگ کم مصرف ،گذاشتن موبایل نزدیک خودحین استراحت وآلودگی زیاد هوا وآلودگی صوتی لازم می باشند.

امیدوارم شاد و سلامت باشید .